Atingerea

Altfel - Nimic altceva decât un loc altfel, într-o lume în care anormalul ia locul normalului din ce în ce mai mult.

Dinamica evoluției în spirală

spiral

În încercarea mea de a înțelege lumea în care trăiesc și oamenii ei, m-am reîntors la modelul dinamica evoluției în spirală, model creat de Clare W. Graves și preluat ulterior de Christopher Cowan, Don Beck si mai apoi de Ken Wilber în Teoria sa integrală.

Am făcut asta pentru că, deși sunt și alte modele care caută a studia evoluția omului în acord cu mediul în care acesta a crescut și cu nevoile sale, modelul elaborat de Graves mi se pare un model care, cel puțin mie, îmi dă răspuns la multe întrebări.

Clare W. Graves, profesor de psihologie, a creat teoria dezvoltării omului adult, cunoscută ulterior ca Spiral Dynamics (dinamica evoluției în spirală), în dorința sa de a înțelege de ce oamenii sunt diferiți și de ce acționează diferit, de ce unii acceptă schimbarea, iar alții nu și cum ar putea mintea răspunde unei lumi în continuă schimbare.

De fapt, teoria sa este o abordare psihologică,  bazată pe date, pentru a înțelege sistemele gândirii individuale, organizaționale, dar și la nivel de societate căutând a vedea cum răspund oamenii, în anumite condiții date, mediului și lumii și cum gândesc oamenii despre tot ceea ce se întâmplă în jurul lor.

Graves a cercetat modul de dezvoltare umană, timp de peste 20 de ani, bazând-se initial pe teoriile lui Abraham Maslow și construind-și ulterior propria teorie.

El a observat ca oamenii, ca răspuns la interacțiunea dintre condițiile externe și sistemele neuronale interne, își dezvoltă sisteme bio-psiho-sociale de cooperare pentru a rezolva problemele existențiale și pentru a putea să facă față lumii.

Aceste sisteme sunt dependente de cultura umană, dar si de dezvoltare individuală. Ele sunt un fel de sisteme neuronale dinamice ce evoluează în creierul uman ca răspuns la problemele existențiale și sociale.

Graves afirmă că natura umană nu este un sistem închis, ci unul deschis, în continuă schimbare și observă că orice schimbare în oameni, ca răspuns la factori externi și depinzând de condițiile neurologice, urmează o ierarhie în care însă este posibil atât progres cât și regres.

Mai mult, fiecare nivel din ierarhie alternează pe măsură ce omul încercă să facă mediul înconjurător să i se adapteze sau caută să se adapteze el mediului. (centrare către sine, centrare către lume)

Graves a descoperit 8 tipuri de răspuns al oamenilor sau 8 stadii în care se află oamenii:

Stadiul Bej, Stadiul Violet, Stadiul Roșu, Stadiul Albastru, Stadiul Portocaliu, Stadiul Verde aparținând primului nivel de evoluție umană;

Stadiul Galben, Stadiul Turquoise aparțindând nivelului 2 de evoluție umană;

Stadiul Coral ( inexistent încă).

A descoperit, de asemenea, că oamenii evoluează nu doar fizic, ci și social și psihologic, trecând astfel dintr-un stadiu în altul – teoria Double Helix sau Emergent Cyclical Levels of Existence Theory.

Atunci când anumite praguri de complexitate sunt atinse, mintea umană nu mai este capabilă a înțelege lumea, fiind supraîncărcată și atunci are nevoie de modele mai complexe de realitate pentru a putea face față noilor praguri existențialei.

Prin urmare, apare asa zisa dilema de transformare, iar schimbarea vine ca o reacție ce determină persoana să treacă pragul către un alt stadiu de dezvoltare umană.

Interacțiunea dintre lume și răspunsul uman la această interacțiune sunt valabile nu doar la nivel de individ, ci și la nivel de societate sau chiar la nivelul întregii omeniri.

De menționat este faptul că oamenii nu devin mai deștepți sau mai buni (superiori), pe măsură ce se mută de pe un stadiu pe altul al acestei scale, întrucât aceasta se referă la complexitate și nu la inteligență.

Cu toate acestea, pe măsură ce urcă de pe un stadiu pe altul al dezvoltării umane, oamenii își lărgesc spațiul conceptual și perspectiva, au mai multe opinii și pot acționa în mod mult mai potrivit cu sistemul de date pe care îl au la dispoziție.

Oamenii sunt adesea centrați pe un anumit stadiu de dezvoltare și sunt capabili a trece pragul spre un stadiu superior doar dacă se asigură condițiile pentru a se schimba răspunsul ( dilema de transformare sau reacția).

Se poate întâmpla ca o persoană să se reîntoarcă la stadiul precedent de dezvoltare, acela în care s-a simţit confortabil, după ce a evoluat spre un stadiu superior, dacă apare un nivel de schimbare prea mare sau schimbarea se întâmplă prea rapid. Acest lucru se întâmplă însă rar, regula fiind ca oamenii să evolueze pe spirală.

Graves a murit înainte de a-și finaliza teoria, însă ideile sale au fost preluate ulterior și dezvoltate de Don Beck si Chris Cowan, care si-au dedicat peste 40 de ani dezvoltării acestui model.

Înainte de a trece la o detaliere a stadiilor de dezvoltare umană, pentru că este extrem de important, insist asupra faptului că dinamica evoluției  în spirală nu este despre cum este o persoană, ci despre evoluția psihologică a omului în interacțiunea sa dinamică cu mediul și cu cultura din care face parte.

Este despre cum o persoană gândește în contextul său extern și la nivelul său intern.

Acest prim nivel de dezvoltare umană include stadiile de subzistenţă sau de supravieţuire.

Aceste stadii sunt: BEJ, VIOLET, ROȘU, ALBASTRU, PORTOCALIU, VERDE

Bazându-se pe cercetările sale, Graves a numit primele 6 stadii de dezvoltare umană, stadii de supravieţuire pentru că în esenţă oamenii aflați în aceste stadii sunt preocupati doar cu a avea, a dori, a obţine şi a face, astfel încât să îşi satisfacă nevoile.

Când vorbim de următoarele stadii de dezvoltare şi anume de GALBEN, TURQUOISE şi CORAL ( inexistent, cel mai probabil, încă), trebuie să înţelegem că acestea fac parte din al doilea nivel de dezvoltare umană.

Cei aflaţi în stadiile din acest nivel sunt preocupaţi deja cu a fi, percepând realitatea aşa cum este ea.

De aceea acest nivel este nivelul lui A FI.

Acest nivel cuprinde stadiile mai evoluate ale dezvoltării umane, stadii la care doar un mic procent de populaţie a ajuns.

Este saltul de la stadiul VERDE-post-modern, pluralist la stadiul GALBEN – stadiu numit integral.

De abia cei aflaţi în al doilea nivel de dezvoltare umană pot privi la stadiile aflate pe primul nivel cu mai multă perspectivă şi compasiune.

De abia acum, putem vorbi despre integrarea tuturor stadiilor anterioare şi nu despre luarea lor în derâdere.

Doar cei aflaţi la acest nivel înţeleg că nu se poate ajunge la acest stadiu, fără a trece prin stadiile anterioare de dezvoltare şi că, prin urmare, fiecare stadiu îşi are rolul său bine definit, în spirală.

Când vorbim de al doilea nivel, când spunem că cineva a atins al doilea nivel de dezvoltare, ne referim nu numai la dezvoltare cognitivă, ci şi la dezvoltarea emoţională, socială, spirituală, psihică.

De abia după ce toate liniile de dezvoltare se află pe al doilea nivel, şi nu doar parte din ele, putem vorbi de al doilea nivel de dezvoltare umană.

Graves numește trecerea de la nivelul 1 la 2 drept momentul  în care se face trecerea la o profunzime incredibilă a sensului. De abia acum stadiile transcend și includ stadiile anterioare, de abia acum se face trecerea de la relativism la holism, de la pluralism la integralism.

 

În lume, în prezent:

  • cca 0,1% din populaţia adultă se află în stadiul de dezvoltare bej;
  • 0% din influenţa globală se află în stadiul de dezvoltare bej;
  • cca 10% din populaţia adultă se află în stadiul de dezvoltare violet;
  • cca 1 % din influenţa globală se se află în stadiul de dezvoltare violet;
  • cca 20% din populaţia adultă se află în stadiul de dezvoltare roşu;
  • cca 5% din influenţa globală se se află în stadiul de dezvoltare roşu;
  • cca 40% din populația adultă se află în stadiul de dezvoltare albastru;
  • cca 30% din influența globală este dominată de stadiul albastru;
  • cca 30% din populația adultă se află în stadiul de dezvoltare portocaliu;
  • cca 50% din influența globală dominată de stadiul portocaliu;
  • cca 10% din populația adultă se află în stadiul de dezvoltare verde;
  • cca 15% din influența globală este dominată de stadiul verde;
  • cca 1% din populația adultă se află în stadiul de dezvoltare galben;
  • cca 5% din influența globală este dominată de stadiul galben;
  • cca 0.1% din populația adultă se află în stadiul de dezvoltare turquoise;
  • cca 1% din influența globală este dominată de stadiul turquoise.

Din păcate, deși numeroase zone din lume au evoluat destul de mult, majoritatea oamenilor sunt încă în stadii de dezvoltare umană centrate pe un sistem de valori ROȘU, ALBASTRU sau PORTOCALIU.

Bineînțeles, acest fapt nu înseamnă că unii oameni sunt mai puțini buni ca alții, ci ca unii oameni din anumite părți, unde societatea a evoluat mai mult, sunt în urma timpurilor pe când alții, ce se afla în societăți ce stagnează, sunt înaintea timpurilor lor.

Leo Gura spunea că pentru ca societățile să evolueze pe spirală, este în primul rând nevoie ca majoritatea sau o mare parte a oamenii din acele societăți să evolueze pe spirală.

Evident că oamenii aflați la stadii inferioare de dezvoltare vor alege să îi reprezinte și să îi conducă oameni aflați în aceleași stadii, ei neputând să accepte stadii superioare, uneori chiar considerând imposibil ca ele să existe.

Cu siguranță, oamenii aflați în societăți mai evoluate vor evolua mai rapid pe spirală, ei având acces la informații și la educație. Celor aflați în societăți mai puțin evoluate le va fi foarte greu să evolueze, poate chiar imposibil, pentru că dincolo de stadiul societății în care se află, vor fi nevoiți să evolueze singuri.

De regulă oamenii evolueză cu ușurință până la nivelul evolutiv al societății din care fac parte, societatea ajutându-i să se dezvolte.

Însă evoluția dincolo de stagiul la care se află societatea din care ei fac parte nu mai este nicidecum ușoară, întrucât societatea va încerca să îi tragă în jos.

Așa se explica, cred, regresul din anumite societăți, atunci când la conducere ajung oameni aflați pe scara evoluției conștiinței umane mai jos decât alți membri ai săi. Și tot așa se explica de ce oamenii sunt scindați atât de tare în anumite societăți. Sigur, cei aflați pe spirală mai jos îi vor alege mereu pe cei asemeni lor, așa cum spuneam mai sus, iar ceilalți se vor simți nereprezentați.

Însă soluția nu este ura, nici divizarea, ci integrarea tuturor stadii. Cei aflați pe stadii superioare pot să îi ajute și pe cei aflați în stadii inferioare să își depășească pragurile existențiale. Nu va fi deloc ușor însă.

Până la urmă totul se rezumă la a oferi celor aflați pe diverse stadii de dezvoltare acele lucruri ce coincid cu nevoile lor, din perspectiva exactă a stadiului de dezvoltare pe care se găsesc, știind ca unii oameni nu vor reuși să își depășească niciodată stadiul, iar alții o vor face doar atunci când singuri vor ajunge la dilema existențială necesară trecerii pragului către un alt stadiu.

Dar chiar dacă oamenii trebuie să își depășească singuri pragurile, prin educație, prin punerea la dispoziția lor de resurse, prin a-i ajuta să aleagă din multitudinea de informații disponibile acea parte ce se poate transforma în cunoaștere, ei vor putea să își depășească condiția și să își transceadă stadiul.