Atingerea

Altfel - Nimic altceva decât un loc altfel, într-o lume în care anormalul ia locul normalului din ce în ce mai mult.

Stadiul GALBEN al dezvoltării umane

Stadiul galben

Stadiul GALBEN este stadiul integrativ al dezvoltării umane.

“Înţelepciunea este a şti ce nu ştii.”

“Fă bine şi nu te teme de nimeni.”

Când a apărut acest stadiu de dezvoltare

Acest stadiu de dezvoltare umană este unul relativ nou, el apărând cam acum 50 de ani.

Dilema de transformare-reacția ce a determinat trecerea în acest stadiu.

Acest stadiu a apărut ca reacţie la sistemul de valori VERDE când oamenii au realizat, că, evident, problemele stringente ale omenirii nu pot fi toate realizate prin consens şi prin orientare către oameni.

Prin încercarea de a include pe toată lumea, oamenilor din stadiul VERDE le ia prea mult să rezolve anumite probleme.

Astfel, a apărut acest stadiu de dezvoltare, în care oamenii încearcă să îşi aducă, în mod complet independent,  contribuţia la soluţionarea problemelor omenirii.

A apărut atunci când oamenii s-au saturat de mentalitatea de turmă şi când au realizat cum să integreze diferite perspective. Ei fac asta combinând diferite idei, teorii şi modele şi stabilind noi conexiuni între ele.

Lumea este văzută acum ca un tot integral în care valoarea tuturor valorilor sistemelor e luată în considerare.

Apare eliberarea de frica de natură şi de oameni, întrucât oamenii fac ceea ce simt nevoia să facă.

Apare o nouă conştiinţă care vede viaţa ca pe o parte integrantă dintr-un univers mare şi vast, în care oamenii joacă doar un rol insignifiant.

Prin ce se identifică acest stadiu de dezvoltare (valori, gândire, vederi asupra lumii)

Acest stadiu de dezvoltare este sistemic, integral, emergent.

Se bazează pe învăţare continuă.

Cei aflaţi în acest stadiu învaţă pentru întreaga viaţă pentru că simt că au atât de multe de învăţat şi pentru că vor să ştie.

Oamenii aflaţi în acest stadiu văd lumea drept complexă, capabilă de auto-organizare, o lume formată din sisteme naturale ce necesită soluţii integrale.

Oamenii caută să facă ce simt nevoia, fără însă a-i afecta pe ceilalţi. Îmbrăţişează complexitatea şi spaţiul în mod integral.

Oamenii aflaţi în acest stadiu sunt foarte deschişi la minte, văd toate perspectivele plăcându-le conceptele şi punctele de vedere, generează moduri noi de a înţelege lucrurile, văd imaginea în ansamblul ei, integrează totul încercând să integreze lucrurile mai degrabă decât să le disece. Ei ajung la miezul problemei cu uşurinţă spre deosebire de cei aflaţi pe stadiile din nivelul 1 de dezvoltare.

Cei aflați în acest stadiu se bazează pe educaţie, cunoaştere, cercetare, citit, diversitate,perspectivă. Se bazează pe expertiză, competenţă, învaţă din lecţiile istoriei. Ştiu să fie obiectivi şi imparţiali. Găsesc soluţii pentru întreaga spirală, nu doar pentru stadiul lor.

Creativitatea e una dintre valorile de bază ale acestui stadiu.

Cei aflaţi în acest stadiu sunt vizionari, reduc suferinţa sistemelor vii.

Le place incertitudinea, responsabilitatea, autonomia, independenta, ei nu au certitudini, nu cred că ştiu tot. Sunt conştienţi de sine, autentici cu gândire sistemică.

Mediul înconjurător în perioada de apariție a acestui stadiu de dezvoltare

Acest stadiu de dezvoltare apare odata cu integrarea formelor de energie.

Apar reţelele sociale, noi modalităţi de a gândi, produse inovative.

Religia pare a se integra cu ştiinţa şi cu dezvoltarea spirituală.

În cultură apare exprimarea sinelui în sisteme naturale şi  în multiple realităţi, între haos şi ordine.

Apare arta integrală. Apar teorii sistemice şi mecanica cuantică.

Unde se găsește în prezent acest stadiu de dezvoltare

Acest stadiu de dezvoltare se găseşte încă foarte rar în prezent.

Apare în proiecte ce integrează partea economică cu sustenabilitatea umană, dimensiunea de trai, spirituală şi planetară.

Se regăseşte în sisteme de mindfulness, în teoria haosului, în zone de deschidere intelectuală şi de cunoaştere cum ar fi Wikipedia.

Prin ce se caracterizează acest stadiu de dezvoltare

 Acest  stadiu de dezvoltare se caracterizează prin;

  • vedere globală asupra tuturor sistemelor;
  • capacitatea de a vedea viaţa ca pe un organism haotic, în care schimbarea e constantă şi insecuritatea e un mod de viaţă acceptat;
  • integrare a structurilor şi a fluxurilor evuluţionare;
  • nevoia de dezvolta mediu natural care susţine evoluţia, pas cu pas;
  • integrare creier-inimă-intuiţie;
  • mutarea uşoară şi liberă între diferite sisteme de valori;
  • concentrarea atât pe proces cât şi pe conţinut;
  • acceptarea schimbarii drept constantă;
  • existenţa viziunii;
  • existența perspectivei;
  • înţelegerea faptului că e posibil ca acţiunile mici să genereze mare impact;
  • aprecierea libertăţii personale care însă nu îi distruge pe alţii sau natura.

Cei aflaţi în acest stadiu de dezvoltare au foarte multe idei, conexiuni şi sunt persone foarte complexe.

Au viziune despre sisteme, fie ele individuale, de grup, organizaţionale, naţionale, planetare sau cosmice.

Pot determina care sistem trebuie să crească la un anumit moment.

Au concentrare şi dorinţă de a reuşi ştiind exact direcţia în care vor se mişte.

Sunt futurişti, dar axaţi şi pe momentul prezent, în timp ce integrează şi trecutul.

Sunt non-ideologici, dar au un cod de etică foarte strict, fără a fi derivat însă din religie sau din porunci din cărți religioasă, ci din întelepciunea lor internă şi din modul în care înţeleg viaţa.

Simt că înţeleg lumea.

Pentru ei nu există certitudini, totul trebuie revizuit şi permanent actualizat.

Evoluează constant.

Apreciază cât de complexe sunt problemele sociale şi politice.

Acţionează eficient pentru a susţine întregul.

Nu le pasă de ce cred alţii despre ei.

Integrează, ştiinţa, religia şi dezvoltarea personală.

Pentru ei nimic nu e rău sau extrem de negativ pentru că din orice se poate învăţa ceva.

Pentru ei totul evolueză, nimic nu rămâne neschimbat.

Se adaptează la mediu.

Pot să menţină 2 perspective contradictorii în acelaşi timp.

Văd o nevoie de a dezvolta mediul natural înconjurător pentru a susţine evoluţia umană.

Sunt conştienţi de auto-confirmare şi auto-decepţie.

Privesc dincolo de interese umane-privesc global şi universal.

Recunosc importanţa conştiinţei şi a spiritualităţii (non-dogmatice însă).

Văd limitări în pragmatism, raţionalism, materialism, reducţionism şi liberalism.

Pun întrebări permanent.

Înţeleg că totul e interconectat.

Sunt dornici să înveţe din orice sursă.

Fiecare experienţă îi învaţă câte ceva.

Sunt umanişti şi includ valori.

Le plac paradoxurile pe care caută să le rezolve

Le place incertitudinea.

E primul stadiu ce înţelege toate stadiile inferioare fără a le lua în derâdere.

Pot să asculte, sunt non reactivi.

Pot accepta  o idee chiar şi fără să creadă în ea.

Nu au nevoie de status.

Nu le pasă de comparaţii- nu se compară cu alţii, doar cu ei înşişi.

Nu pot fi forţaţi să facă ceva, mituiţi sau intimidaţi.

Nu se implică în critică sau în comportamente de control.

Nu doresc să controleze, dar nici să fie controlaţi.

Nu îşi fac duşmani.

Sunt imuni la radicalizare-nu pot fi spălaţi pe creier pentru că cunosc şi asimilează multe perspective.

Au o meta întelegere a naturii umane şi a conflictului uman.

Inteleg mecanismele boomerang- backfire effect.

Au un sens am mirării profund şi găsesc bucurie în orice e nou.

Autoritatea e contextuală pentru ei.

Nu sunt consumerişti.

Pot fi atât gentili cât şi duri, conformişti şi nonconformişti.

Găsesc soluţii win-win.

Par a avea o gândire 3D mai degrabă decât 2D.

Le place singurătatea.

Nu le place atenţia.

Nu se vor sacrifica pentru comunitate.

Le place să lucreze în spatele scenei, nu sub lumina reflectoarelor.

Cum să înțelegi acest stadiu de dezvoltare și cum să știi să comunici cu oamenii aflați în acest stadiu de dezvoltare

Trebuie să înţelegi că cei aflaţi în acest stadiu de dezvoltare experimentează schimbarea şi libertatea drept constante. Pentru ei astăzi totul poate părea în regulă, pentru ca mâine totul să fie nevoie a fi schimbat

Trebuie să înţelegi că au nevoie de spaţiu de mişcare şi că simt nevoia de a acţiona pentru ceva superior.

Trebuie să înţelegi că ei integrează toate sistemele de valori.

Trebuie să fii talentat, ca să lucrezi în echipă cu ei, să ai viziune să fii amuzant.

Trebuie să gândeşti în mod complex, să pui întrebări critice, să studiezi subiectele foarte bine, să arăţi că ai înţeles imaginea în ansamblu, să arăţi că poţi face conexiuni, să aduci plus valoare.

În conflict, trebuie să fi concret şi critic, dar bazat pe o analiză clară a subiectului sau a problemei.

Celor aflaţi în acest stadiu de dezvoltare le place feedback-ul pentru că îi ajută să se perfecţioneze.

Trebuie să pui multe întrebări concrete şi să te conectezi la contribuţia unică pe care toţi vor să o ofere.

Liderii aflaţi în acest stadiu au viziune şi scop clar definite. Ei sunt o inspiraţie pentru ceilalţi.

Stimuli pozitivi si negativi pentru acest stadiu

Pozitivi:

  • formulări care inspiră;
  • vedere în ansamblu;
  • muncă organizată;
  • concentrare pe proces şi pe conţinut;
  • brainstorming;
  • a filozofa cu privire la probleme complexe.

Negativi:

În general acest stadiu nu prea este stimulat în mod negativ.

Totuşi unii dintre stimulii negativi ar fi:

  • lipsa de viziune sau direcţie;
  • inflexibilitatea- gândirea în alb şi negru sau gândirea nesistemică;
  • etichetarea;
  • a vedea doar procesul nu şi contextul;
  • structurile fixe;
  • lipsa spaţiului de dezvoltare, analiză şi conceptualizare;
  • consumerismul;
  • radicalismul;
  • conformismul şi gândirea de turmă;
  • raţionalismul dus la extrem;
  • religia;
  • birocraţia;
  • să lucreze în grup;
  • manipularea;

 Manifestări sănătoare și nesănătoare ale acestui  stadiu

Sănătoase:

Cei aflaţi în acest stadiu de dezvoltare:

  • Sunt critici, curioşi, fără să judece;
  • Pun întrebări continuu;
  • Pot să distingă între esenţial şi neimportant;
  • Sunt creativi şi inovativi;
  • Au multe idei;
  • Utilizează cele mai bine metode şi comportamente pentru a realiza strategii şi pentru a crea, bazat pe modele şi cunoaştere deja existente.

Nesănătoase:

  • Se pierd în analize prea complexe;
  • Construiesc castele în aer- dezvoltă soluţii care sunt futuristice dar nepragmatice;
  • Nu termină ce şi-au propus, fiindcă mereu e ceva nou ce le suscită interesul şi atenţia;
  • Fac lucruri prea complexe în loc să facă ce trebuie făcut;
  • Pot fi reci şi distanţi uitând să se conecteze cu oamenii din cauza entuziasmului cu privire la anumit subiect sau problemă.

Referințe:

Clare Graves

Don Edward Beck

Spiral Dynamics Integral

Ken Wilber Summary of Spiral Dynamics model

Spiral Dynamics. Stage Yellow-Actualized.org

Imagine Unsplash

 
Share

4 Replies to “Stadiul GALBEN al dezvoltării umane”

  • Ce bine ca a tradus cineva ! Trebuie sa i trimit la tata sa citeasca si el despre spirala dinamica.

    • Mie mi-a placut mult acest mod de întelegere a evolutiei constiintei umane si asta m-a facut sa încerc o traducere. Am vazut ca prea multe traduceri nu sunt asa ca am scris. Ma bucur ca a citit cineva. Multumesc pentru comentariu.

  • Multumesc pentru aceasta prezentare. Cred ca nu putem masura impactul stiintific al acestei teorii pentru a intelege evolutiile lumilor ?i civiliza?iilor

    • Ma bucur ca vi s-a parut interesanta prezentarea. Nu stiu daca putem masura impactul stiintific al acestei teorii pentru intelegerea evolutiei lumii, civilizatiilor, dar cu siguranta ea este o terorie ce nu poate fi ignorata. Dinamica evolutiei in spirala e foarte interensata si imi pare rau ca este destul de putin cunoscuta.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Inainte de a posta orice comentariu va rugam cititi politica noastra de protectie a datelor cu caracter personal