Atingerea

Altfel - Nimic altceva decât un loc altfel, într-o lume în care anormalul ia locul normalului din ce în ce mai mult.

Stadiul PORTOCALIU al dezvoltării umane

Stadiul portocaliu

Stadiu PORTOCALIU al dezvoltării umane este stadiul de realizarea ştiinţifică al dezvoltării umane

“Gândesc, prin urmare exist.”

“Cerul e limita.”

Când a apărut acest stadiu de dezvoltare

Acest stadiu a apărut acum 2500 de ani.

Dilema de transformare-reacția ce a determinat trecerea în acest stadiu

Acest stadiu a apărut ca reacție la lumea din stadiul ALBASTRU, unde nu există cale de creștere individuală.

Oamenii au  înțeles că sistemului de valori ALBASTRU îi lipsește libertatea, primând spiritul de turmă.

Au realizat că poate nu totul e alb si negru, că poate nu există adevăr absolut, că religia probabil nu știe totul, că poate biblia greșește, că poate nu totul se rezumă la bine și la rău.

Ei și-au dorit libertatea de a lua hotărâri cu privire la propria lor viață, de a-și forma propriile opinii și de a avea propriul adevăr, fără a mai fi obligați să creadă într-un adevăr absolut.

Indivizii s-au scuturat de atitudinea expectativă și de spiritul de turmă și au început să lupte pentru ei înșiși.

Într-o perioadă a dezvoltării comerțului și a competiției oamenii au început a realiza că viața lui aici și acum e mult mai importantă decât religia și că gândirea, mai ales cea științifică și critică este foarte importantă.

Au realizat, de asemenea, că să te bucuri de viață e mult mai important, decât a aștepta o, posibil inexistentă, viață după moarte.

Prin ce se identifică acest stadiu de dezvoltare (valori, gândire, vederi asupra lumii)

Valorile acestui stadiu sunt autonomia, materialismulul, orientarea spre rezultat.

Cei aflați în acest stadiu de dezvoltare umană văd lumea ca fiind plină de șanse și oportunități, ca pe o lumerațională cu legi naturale ce pot fi învățate și manipulate în sop propriu.

Pentru ei lumea poate fi înțeleasă doar prin intermediul gândirii.

De mare importanță este acumularea de valori și libertatea individuală, precum și capacitatea de a fructifica orice oportunitate.

Cei aflați în acest stadiu de dezvoltare se consideră responsabili pentru binele lor și simt că pot să își facă bine prin dezvoltarea propriilor priceperi.

Acest stadiu este egoist.

În acest stadiu este important momentul și nu răsplata de după moarte.

Tot acum apar: materialismul, consumerismul, capitalismul, dezvoltarea afacerilor, secularitatea, separarea bisericii de stat, tehnologia, știința și democrația.

Oamenii aflați în acest stadiu prețuiesc eficiența, progresul, optimizarea, productivitatea.

În acest stadiu primează competitivitatea: cel mai bun să câștige, cel mai bun produs să fie apreciat.

Nu mai este atât de importantă comunitatea, fiecare centrându-se pe sine.

Oamenii sunt educați, optimiști, au carismă, le place distracția, sunt siguri pe sine, le place luxul, sexul.

Imaginea de sine devine importantă.

Brandurile devin importante.

Apare glorificarea celebrităților.

Oamenii încep să se bazeze pe știință.Încep să cuantifice totul.Se îndepărtează de religie. Prețuiesc gândirea critică.

  Mediul înconjurător în perioada de apariție a acestui stadiu de dezvoltare

Acest stadiu apare cam în același timp cu apariția utilizării surselor de energie.

Este prezent în Renaștere, Iluminism, revoluția industrială, reconstrucția de după război, dezvoltarea globală.

In această perioadă, apare capitalismul, distrugerea mediului înconjurător, raționalismul, materialismul.

Industria se bazează pe consumul de masa.

Apare secularismul si temele culturale reflectă realitatea.

Apar multe invenții cum ar fi contabilitatea, tipografia, microscopul, motoarele cu abur, mașinile, tehnologia informației.

Se modernizează tehnologia.

Apar drepturile omului, comerțul liber, producția de masă, emanciparea, industria, economia bazată pe cunoaștere și servicii.

Unde se găsește în prezent acest stadiu de dezvoltare

Se găsește în special la clasele sociale din capitalism, la companii, în țările Vestice, UK, Australia.

Este prezentă la liberali, umaniști, gânditori liberi.

În Romania, posibil a exista în orașele mai dezvoltate din vestul țării, dar nici aici la scară largă, ci probabil în stadiu incipient.

Oamenii de afaceri, avocații, CEO, celebritățile, paparazzi, ateii, scepticii, sunt în stadiul portocaliu

Big Parma, Big Oil, Silicon Valley, Microsoft, McDonalts, Coca Cola, Facebook, Amazon reclamele, televiziunile comerciale, fastfood-ul, comerțul electronic, restaurantele fancy, muzica comercială, băncile, companiile de tutun, sporturile profesionale sunt elemente ce reprezintă stadiul portocaliu,

Seminariile de marketing sau de business, mașiniile fancy, universitățile ce lucrează pentru profit, educația sexuală, operațiile estetice toate sunt specifice acestui stadiu.

Prin ce se caracterizează acest stadiu de dezvoltare

Acest stadiu de dezvoltare se caracterizează prin:

  • rationalism, materialism, competitivitate, dorință de a excela, elitism, imagine ce contează, pragmatism, orientare spre rezultat, ambiții și dorințe de îmbogățire, status și recunoaștere;
  • concentare pe planificare și stategie;
  • competitivitate;
  • versatilitate;
  • spirit antreprenorial;
  • flexibilitate;
  • dorința de distracție;
  • dorință de autonomie și de independență;
  • manipulare a resurselor;
  • dorință de a-și îmbogăți viața prin știință și tehnologie;
  • aversiune față de religie, misticism și spiritualitate- care sunt simple supersiții pentru ei;
  • capacitate de a vedea doar realitatea;
  • inexistența zeilor, spiritelor, diavolilor;
  • dorința de a se amuza pe seama oamenilor religioși;
  • dorința de cunoaștere;
  • imposibilitatea de a face față morții și nimicului de după;
  • plăcerea achizițiilor materiale;
  • accentuarea importanței gândirii critice și a observațiilor;
  • optimism;
  • aversiune față de emoții;
  • căutarea profitului;
  • centrare pe sine;
  • obiectificarea femeii;
  • dorința de a poza fericirea -imagine versus substanță;
  • obsesie în legătură cu imaginea;
  • centrarea pe material cu puțină atenție la sentimente și la oameni.

Pentru persoanele aflate în acest stadiu de dezvoltare nu există doar o soluție, ci multe pentru a realiza ce își propun.

Persoanele aflate în acest stadiu de dezvoltare sunt extrem de pozitive și iubesc viața și rezultatele obținute.

Cum să înțelegi acest stadiu de dezvoltare și cum să știi să comunici cu oamenii aflați în acest stadiu de dezvoltare

Trebuie să înțelegi că oamenii aflați în acest stadiu au nevoie să se afirme.

Trebuie să le dai cale liberă să facă asta.

De asemenea trebuie să faci ca toate activitățile să fie amuzante.

Trebuie să vorbești în termen de succes, cifre și rezultate.

Trebuie să ai încredere în tine.

Trebuie să știi să lucrezi în echipă, pentru un scop comun.

Trebuie să știi să te bucuri de succes, să fii creativ.

Trebuie, ca în caz de conflict, să fii de acord cu ei și cu soluțiile lor sau să îi confrunți bazându-te pe fapte.

Trebuie să fii stimulativ și să știi să provoci.

Trebuie să fii concret și la subiect.

Trebuie să faci disticție între afacere și om când argumentezi.

Liderii sunt orientați spre rezultat, au obiective clare pe care vor cu orice preț să le atingă.

Stimuli pozitivi si negativi pentru acest stadiu

Pozitivi:

  • provocări și rezultate;
  • concentrare pe rezultat;
  • mințile flexibile;
  • medii de lucru competitive;
  • spațiu și libertate pentru dezvoltare personală.

Negativi:

  • centrare pe trecut;
  • lipsa strategiei sau viziunii;
  • slăbiciunile;
  • vorba lungă;
  • imposibilitatea dezvoltării personale;
  • toate stadiile superioare, pentru că nu le înțeleg;
  • medicina alternativă;
  • designul inteligent;
  • conceptele de reîncarnare și de vieți trecute;
  • (dumne)zeu sau orice alt zeu, creationism, misticism, superstiții;
  • astrologia;
  • iraționalitatea;
  • metafizica și filozofia;
  • să urmeze reguli;
  • oamenii lipsiți de ambiții.

Manifestări sănătoare și nesănătoare ale acestui  stadiu

Sănătoase:

  • sunt orientați spre rezultat;
  • sunt exploratori;
  • pot gândi strategic;
  • pot să vadă multe fețe ale unei probleme și o pot rezolva în multe feluri;
  • au spirit antreprenorial.

Nesănătoase:

Sunt:

  • prea calculați;
  • oportuniști;
  • exploatatori ai mediului ambiant;
  • manipulatori;
  • nu își asumă responsabilitatea;
  • nu sunt orientați spre aspecte umane;
  • sunt uneori atât de orientați spre secularism, încât fac din știință o dogmă devenind ca cei din stadiul albastru pe care îi disprețuiesc atât de mult;
  • neagă orice formă de spiritualitate;
  • pot deveni aroganți;
  • le lipsește compasiunea;
  • mențin războaie dacă sunt bune pentru afacere;
  • pot fi corupți;
  • tratează femeile ca pe obiecte sexuale;
  • nu lasă micile afaceri să se dezvolte;
  • sunt dependenți de shopping și de media;
  • nu au valoarea familiei;
  • suferă de depresii, pentru că nu găsesc scop în viață;
  • sunt obsedați de muncă;
  • nu au relații profunde cu alții.

Referințe:

Clare Graves

Don Edward Beck

Spiral Dynamics Integral

Ken Wilber Summary of Spiral Dynamics model

Spiral Dynamics. Stage Orange-Actualized.org

imagine

Unsplash

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Inainte de a posta orice comentariu va rugam cititi politica noastra de protectie a datelor cu caracter personal