Atingerea

Altfel - Nimic altceva decât un loc altfel, într-o lume în care anormalul ia locul normalului din ce în ce mai mult.

Terapia dialectic comportamentală

Terapia comportamentală dialectică (DBT) este un tip de terapie ce se bazează pe terapia cognitiv-comportamentală (CBT), dar este special adaptată pentru persoanele care trăiesc emoțiile foarte intens.

Terapia cognitiv-comportamentală (CBT) este un tip de terapie care îi ajută pe oameni să înțeleagă modul în care gândurile afectează emoțiile și comportamentele.

“Dialectic” înseamnă combinarea unor idei opuse. DBT se concentrează pe a-i ajuta pe oameni să accepte realitatea vieții lor și a comportamentelor lor, precum și pe a-i ajuta să învețe să-și schimbe viața, inclusiv comportamentele lor nefolositoare.

Terapia comportamentală dialectică a fost dezvoltată în anii 1970 de Marsha Linehan, un psiholog american. Marsha a suferit ea însăși de tulburare de personalitate de tip borderline și acest fapt a ajutat-o să dezvolte această terapie extrem de folositoare în toate situațiile în care apar emoții copleșitoare ce duc la comportamente distructive.

Acest tip de terapie este foarte eficientă pentru oameni ce au probleme în a-și regla emoțiile:

  • persoane ce suferă de tulburare de personalitate de tip borderline;
  • persoane cu tendințe de auto-mutilare sau cu tendințe suicidale;
  • persoane dependente de alcool sau de substanțe;
  • persoane ce suferă de depresie, anxietate sau de post traumatic stres.

Ea constă în a ajuta oamenii să câștige pripeceperi pentru a gestiona emoțiile intense.

Terapia conține 4 module și anume;

Aceasta este practica de a fi pe deplin conștient și concentrat în prezent, în loc să te îngrijorezi de trecut sau de viitor.

Aceasta implică înțelegerea și gestionarea emoțiilor în situații dificile sau stresante fără a reacționa prin comportamente dăunătoare.

Aceasta înseamnă să înțelegi cum să ceri ceea ce dorești și de ce ai nevoie și să stabilești limite, păstrând în același timp respectul pentru tine și pentru ceilalți.

Aceasta înseamnă să înțelegi, să fii mai conștienți și să îți controlezi mai bine emoțiile.

Deși nu sunt de formație psiholog, am devenit interesată de această terapie în dorința mea de a fi de ajutor cuiva. Însă, după cum am stabilit, este imposibil să ajutăm pe cineva care refuză ajutorul și mai mult de atât, este imposibil să schimbăm pe cineva.

Dar parcurgând mai multe cărți cu privire la această terapie și încercând să practic autodidact exercițiile din ele, am ajuns la concluzia că această terapie mi-a fost mie de folos în gestionarea unor emoții pe care nu știam exact cum să le gestionez, într-un moment extrem de critic al vieții mele.

Critic, pentru că sunt martor neputincios la destrămarea la propriu a vieții unei persoane extrem de dragi mie, destrămare la care privesc incapabilă a influența în mod pozitiv rezoluția situației. Niciodată nu m-am simțit mai disperată ca acum. Iar această terapie a venit spre mine, ajutându-mă să mă înțeleg și să gestionez mult mai bine situația prin care trec.

Prin urmare, simt că trebuie să vorbesc despre ea.

Nu îmi asum credit pentru informația pe care o prezint.

Tot creditul aparține acelor oameni extraordinari, capabili să schimbe vieți, cum ar fi Marsha Linehan și alții ca ea, care au dezvoltate mecanisme de nezdrucinat pentru ca oamenii ca mine și ca tine să facă față demn unor situații foarte greu de gestionat și de acceptat.

Lor le mulțumesc și le sunt profund recunoscătoare!

Cred cu toată puterea ființei mele, că este aproape imposibil să încerci să practici exercițiile aferente acestei terapii și să rămâi neschimbat. Stau mărturie sute de povești ale acelor oameni ce s-au vindecat sau s-au simțit mai bine, oameni printre care mă regăsesc și eu.

referințe:

Cărți Marsha Linehan

DBT

Terapia dialectic comportamentala (DBT)

DBT Tools