Atingerea

Altfel - Nimic altceva decât un loc altfel, într-o lume în care anormalul ia locul normalului din ce în ce mai mult.

Stadii ale dezvoltării egoului

Despre stadii de dezvoltare umană am mai vorbit în postări anterioare, înțelegerea modului în care acționăm în diferite contexte fiind un subiect de interes pentru mine.

Am fost fascinată de modelul Dinamica evoluției în spirală despre care am scris pe larg pe acest blog, dar am căutat să înțeleg și alte modele, și alte perspective cu privire la dezvoltarea omului.

Am ajuns să citesc despre Stadiile evoluției egoului, mai precis despre lucrarea Susannei Cook-Greuter, după ce, în prealabil, am ascultat despre această lucrare pe Actualized și mai apoi pe canalul de pe Youtube al Johannei Farrimond. Lucrarea mi s-a părut foarte interesantă și o puteți găsi, citi și descărca aici:

Ego Development: A Full-Spectrum Theory Of Vertical Growth And Meaning Making

Susanne Cook-Greuter

Nimic din ce voi vorbi în continuare despre stadiile dezvoltării egoului nu îmi aparține. Creditul este în totalitate al autoarei.

Eu doar încerc, întrucât nu am găsit, în limba română, să existe o prezentare succintă a acestei lucrări, să prezint ideile principale ale sale, în scopul de a trezi interesul celor ce citesc, spre a afla mai mult despre acest subiect.

Am senzația că a cunoaște acest model poate ajuta oamenii să treacă pragurile propriilor evoluții și, de asemenea, să comunice mai bine cu oameni aflați în diverse stadii de dezvoltare.

Teoria dezvoltării egoului descrie stadiile de dezvoltare în care se găsesc oamenii în prezent, tratând nivelurile preconvențional, convențional, post conventional și post-postconvențional, cu privire la modul oamenilor de a găsi sens și de a privi lumea înconjurătoare.

Metaforic vorbind această teorie ne vorbește despre modul în care omul navighează prin viață.

În general, după cum spune autoarea,  orice teorie cu privire la dezvoltarea umană conține anumite ipoteze cum ar fi:

  • descrie desfășurarea potențialului uman către o înțelegere mai profundă a lumii;
  • creșterea are loc în etape, cu o mișcare asemănătoare spiralei;
  • vederile asupra lumii evoluează de la simplu la complex, de la static la dinamic, de la ego-centric la socio-centric;
  • nu se poate ajunge la etape superioare fără a se trece prin cele inferioare, iar odată ajuns la o etapă superioară aceasta le include și le transcende pe cele anterioare, acest lucru putând fi privit precum păpușile rusești Maruska.

Teoria dezvoltării egoului a fost dezvoltată pentru întâia dată de Jane Loevinger pentru ca mai apoi alți autori să o extindă și să o rafineze pe parcusul a peste 40 de ani de studiu.

Una dintre cele mai dezvoltate teorii, bazată pe dovezi, pe răspunsuri la testul Maturity Assesment Profile, este teoria dezvoltată de Susanne Cook-Greuter.

Per ansamblu, fiecare nou stadiu reprezintă o nouă realitate pentru individ, un mod nou de a se identifica pe sine și de înțelegere a lumii înconjurătoare.

Aceast model tratează întreaga persoană, cu accent pe creșterea individuală în mediul în care se dezvoltă, a conștientizării individuale.

Teoria dezvoltării egoului descrie cum evolueză modelele mentale ale omului de-a lungul timpului.

Nimeni nu se găsește într-un stadiu și doar într-un stadiu, ci prezintă trăsături din mai multe stadii, având însă esența în unul dintre ele.

La fel ca la modelul Dinamica evoluției în spirală, stadiile inferioare nu sunt conștiente de stadiile superioare, stadiile superioare conștientizând existența celor inferioare. Dacă se întâmplă ca stadiile inferioare să accepte că există stadii superioare, ele nu le înțeleg decât la nivelul propriei lor dezvoltări, neputând pătrunde pe deplin în complexitatea acestora din urmă.

Oamenii nu pot fi învățați să treacă pragurile către stadiile superioare. Trecerea o fac singuri atunci când sunt pregătiți să o facă.

Fiecare stadiu are un mod unic de a vedea realitatea.

Pentru a evita neînțelegerile autoarea numește stadiile timpurii și târzii, mai degrabă decât inferioare și superioare.  Autoarea nu consideră că stadiile târzii sunt per se mai bune ca cele timpurii, ci doar mai complexe.

Oamenii pot trece prin mai multe feluri de dezvoltări și anume:

Orizontale– dezvoltă noi cunoașteri și priceperi, adaugă informație.

Verticală în sus– transformare și creștere către un nou stadiu și o nouă perspectivă.

Verticală în jos– regresie temporară la stadiu inferior cauzată de circumstanțe de viață.

Lucrarea mai sus menționată tratează dezvoltarea oamenilor pe verticală.

Se estimează, conform lucrării, că o persoană are nevoie de 5 ani, în condiții favorabile, pentru a trece la un nou stadiu de dezvoltare.

Se spune că suferința poate face omul să își treacă pragurile de dezvoltare, dar aceasta nu este o condiție prestabilită.

Egoul este cel ce spune povestea sau unitatea centrală de procesare a informației. El este lentila prin care oamenii percep realitatea, identitatea, sensul vieții.

Înainte de a vorbi despre cele 9 stadii, așa cum le prezintă Susanne R. Cook-Greuter, în lucrarea sa, le voi enumera mai jos.

Primul stadiu, despre care nu voi vorbi, este cel simbiotic, stadiul la care oamenii se nasc și la care sunt inconștienți. Pentru că toți oamenii se nasc la acest stadiu, iar oamenii sunt inconștienți în acest moment, el nu intră în analiză.

Nivelul Preconventional:

Nivelul Conventional:

Nivelul Postconventional:

Nivelul PostPostConventional

Trecerea de la preconventional la postpostconventional inseamnă de fapt trecerea de la cunoaștere la înțelepciune.

Teoria dezvoltării egoului vorbește de asemenea despre perspective personale ( perspectiva 1, a 2-a, a 3-a, a n-a) prin aceasta înțelegând altitudinea de unde cineva poate privi către sine și către sensul său.

Astfel:

Perspectiva la persoana 1 – individul privește lumea doar prin prisma experienței personale și a viziunii sale.

Perspectiva la persoana a 2-a– individul vede lumea prin prisma credințelor și convențiilor împărtășite.

Perspectiva la persoana a 3-a – individul privește la studiul obiectiv și științific al unui subiect; privește către sine obiectiv.

Perspectiva la persoana a 4-a– permite individului să stea în afara sistemului în care a crescut și să îl observe.

Perspectiva la persoana a 5-a-permite individului să analizeze atât propria lui devenire cât și teoriile în evoluție despre propria lui devenire, observând în același timp nevoia fundamentală de a crea semnificații umane pe întreg globul.

În loc de concluzie

Modelele de dezvoltare umană pe mine m-au ajutat să înțeleg lumea în alt fel, poate de aceea mă si simt atât de fascinată de ele. M-au ajutat să nu judec oamenii, să îi privesc cu alți ochi și să le înțeleg perspectiva asupra lumii. M-au scutit de multă suferință, pentru că am reușit să înțeleg comportamente, ce altfel mi se păreau de neconceput. Am reușit să văd imaginea de ansamblu și aceste cotidiene frecușuri de care nu putem scăpa să mi se pară un fel de binecuvântări, șansa de a pătrunde mai adânc în universul acesta al minții umane.

Sunt multe modele de dezvoltare umană pe care psihologii le-au creat, în urma cercetărilor de ani de zile.

Pe blogul meu, până în prezent, m-am referit doar la două dintre ele, dar cine știe despre câte voi mai scrie, pe măsură ce le voi descoperi.

Mai dăunăzi, credeam că, dacă aceste informații ajung la mai mulți oameni, vom trăi într-o lume mai bună. Acum nu mai cred asta. Știu că astfel de informații vor ajunge și vor fi integrate doar de cei ce sunt pregătiți pentru ele. Lumea însă este cum este, nici mai bună, nici mai rea, ci exact așa cum trebuie să fie în acest moment. Ea nu se poate schimba din exterior.

Cu toate acestea, te invit să citești superba lucrare a Susannei Cook-Greuter și să o asculți vorbind, oriunde și oricând ai ocazia. Uneori, acea trecere de la a crede că ești atotștiutor la momentul în care cu umilință și cu uimire îți dai seama de locul tău în acest Univers are nevoie de o fereastră deschisă spre o altfel de cunoaștere. Prin ea, vei deveni martorul unei lumi fascinante, pe care vei dori să o experimentezi cu toată ființa ta, vei dori să o simți, neîncadrată în nici un șablon. Iar această explorare, vei vedea, merită din plin a fi trăită.

referințe:

Ego Development: A Full-Spectrum Theory Of Vertical Growth And Meaning Making

Susanne Cook-Greuter- Ego Development

Susanne Cook-Greuter and Dean Anderson on Adult Ego Development

9 Stages of Ego Development part 1, 2, 3-Actualized- Leo Gura

Stages of Ego Development-Johanna Farrimond

credit imagini: Unsplash

Imagine 1, Imagine 2, Imagine3, Imagine4, Imagine5, Imagine6, Imagine7, Imagine8, Imagine9

Imagine10, Imagine11, Imagine12