Atingerea

Altfel - Nimic altceva decât un loc altfel, într-o lume în care anormalul ia locul normalului din ce în ce mai mult.

Stadiul conștiincios sau realizator

Stadiul conștiincios sau realizator este un stadiu de integrare într-un context cultural mai larg. Face și el parte din nivelul convențional de dezvoltare umană.

Este un stadiu al integrării sale într-un context cultural mai larg, dar de data asta pe afinități ideologice și criterii alese.

Sistemele educaționale actuale caută să producă adulți aflați la acest stadiu și anume adulți independenți și raționali.

Generalități despre stadiul conștiincions sau realizator

Are perspectivă la persoana a 3-a extinsă asupra lumii. Poate privi la ce s-a întâmplat în urmă și cum ar fi să influențeze trecutul viitorul. Poate vedea unde a greșit și cum ar putea să corecteze.

Are în minte o separare clară între subiect obiect, cel ce cunoaște și cunoscut.

Are preocupări în a fi eficient, în a obține rezultate, este centrat pe obiective.

Este competent, cu încredere în sine.

Ca paralelă cu Dinamica Evoluției în Spirală oamenii aflați în acest stadiu sunt în stadiul Portocaliu.

Trăsături ale stadiului conștiincios

Indivizii aflați în acest stadiiu caută să afle cine sunt explorând experiențele trecute și alegerile și gândind la un viitor ideal.

Este primul stadiu ce realizează că nu știe tot și că poate evolua în minte și inimă.

Caută să găsească oportunități pentru a se dezvolta.

Le place cunoașterea. Vor să știe, să afle, să învețe.

Au un simț al independenței și o vedere pozitivă asupra lor fără a avea încrâncenarea stadiului anterior.

Pot gândi în termeni logici și în ordine logică.

Apreciază complexitatea conceptuală.

Văd alternative la rezolvarea problemelor și înțeleg cum se pune problema.

Pot deja observa contradicții și inconsistențe atât cu privire la valorile lor cât și ale sistemelor la care aderă.

Consideră cu nu orice obiectiv e demn de luat în seamă și știu deja să prioritizeze.

Înțeleg consecințele propriilor acțiuni.

Se pot reorienta spre noi ținte.

Caută răspunsuri despre cum funcționează om și univers.

Sunt impresionați de orice descoperire științifică.

Doresc să lucreze pentru îmbunătățirea umanității în acord cu ce cred ei că ar fi un viitor ideal. Vor să schimbe lumea nu pe ei, neînțelegând încă, la acest stadiu, că schimbarea începe cu ei.

Ca oameni de știință au mai multă toleranță ca Experții, pentru anumite întârzieri între acțiune și rezultat, cercetare și descoperire, întrebări și răspunsuri și cloaborează mai bine.

De abia de la acest stadiu oamenii văd că a face noi disticții este un aspect al extinderii propriei minți și internalizării de noi cunoștinte.

Pot crea teorii complexe și pot învăța despre subiecte complexe, dar acest lucru este făcut în mod extern, de exemplu poate învăța despre o teorie, fără să o includă, fără să o integreze, păstrîndu-și opiniile de la propriul stadiu.

Sunt foarte curioși și vor să afle efectiv, nu doar se întreabă.

Nu mai sunt mândrii de ei precum experții, ci înțeleg mai bine unde sunt pe calea cunoașterii și a carierei lor.

Au încredere în propriul potențial de îmbunătățire.

Pot asculta acum critici și feedback chiar dacă nu sunt de acord, fără să simtă ce li se destramă întreaga identitate.

Învață să se înțeleagă în contex, analizând trecut și privind spre viitor.

Îi analizează pe alții,dar și pe sine.

Caută să înțeleagă cauza unui comportament nepotrivit pe care consideră că îl au și încearcă să îl corecteze.

Înțeleg subtilități și fac distincție între spus și nespus.

Își cunosc înclinațiile, lipsurile și punctele tari. Le explorează și nu le neagă.

Dacă constată diferențe între valori și comportament, acționează mai productiv ca înainte.

Nu mai pun vina pe alții.

Încep să se simtă ei vinovați pentru rezultate dezamăgitoare. Se întâmplă și dacă uneori circumstanțele sunt de vină, nicidecum ei.

Se văd ca pe întreg independent mai degrabă decât ca pe parte independentă dintr-un sistem.

Se simt bine când au rezultate pozitive.

Au regrete pentru oportunități pierdute.

Au standarde înalte privindu-i pe ceilalți și se așteaptă ca aceștia să fie responsabili ca ei.

Nu integrează bine stadiile inferioare- judecă. Cred, încă, la acest stadiu, că dacă ar fi mai mulți ca ei, lumea ar fi mai bună.

Relațiile interpersonale devin intense și importante, nu le pierd rând pe rând precum expertul.

Contactele sociale sunt importante pentru ei, de asemenea.

Ceilalți sunt apreciați pentru expertiza lor diferită, atâta vreme cât nu încearcă să le invadeze valorile și credințele.

Indivizii funcționează în echipe diferite, în contexte diferite, putându-se concentra doar pe ce au de făcut. Ei realizează că fără colaborare nu pot reuși. Tind să se asocieze cu oameni ce au făcut alegeri similare, cu obiective comune, indiferent de educație, rasă, gen, tipul de personalitate.

Diversitatea, nu este încă valorizată per se.

Mottoul principal al acestui stadiu este hai să fim acord să fim în dezacord.

Le place să se alăture grupurilor ce le împărtășesc idealurile și aspirațiile, spre a atinge un scop comun.

Sunt proactivi spre gândire, entuziaști, idealiști, orientați spre ținte externe sperând să facă lumea mai bună pentru generațiile următoare.

Sunt convinși că lumea poate fi îmbunătățitp și controlată.

Pot crea complexe teorii.

Pot schimba gândirea celorlați cu arumente și dovezi, fără să încerce să îi umilească.

Nu au o problemă în a admite că nu știu.

Nu știu să trăiască clipa sau să reflecteze asupra vieții ca tot.

Știința și rațiunea triumfă pentru ei, dar pot fi sceptici la abordările convenționale.

Pentru ei timpul înseamnă bani, dar spre deosebire de Expert știu să prioritizeze sarcini.

Știu să găsească balanța între nevoi și eficiență.

Înțeleg că, dacă nu se bazează pe ei înșiși, vor sta pe spatele celorlați, ceea ce ei nu vor.

Valorile societății și moralitatea sunt internalizate doar dacă se muleaze pe standardele proprii.

Tind să fie uneori foarte critici cu ei înșiși. Sunt copleșiți adesea de sentimente de vină pentru ce au săvârșit cândva, chiar dacă ce au făcut nu se putea evita.

Nu ezită să încalce regulile pentru a schimba structuri sociale sau pentru un scop mai înalt, pentru libertate spre deosebire de stadiile anterioare care încalcă regulile pentru că nu le plac.

Au simțul responsabilității și al obligației față de ceilalți, chiar dacă își urmează propria agendă.

Sunt interesați în sentimente, stare de spirit, trăsături și motivații.

Temeri ale stadiului conștiincios

Suferă din cauza sentimentului de vină.

Se teme de a se supune.

Nu suportă obediența oarbă.

Are frică de a nu fi în control, de lipsa progresului.

Limbaj dezvoltat la acest stadiu

Recunoaște și exprimă coplexitate conceptuală, se poate referi la consecințe și priorități.

Se pot descrie ca persoane complexe folosind limbaj psihologic.

referințe:

Ego Development: A Full-Spectrum Theory Of Vertical Growth And Meaning Making

Susanne Cook-Greuter- Ego Development

Susanne Cook-Greuter and Dean Anderson on Adult Ego Development

9 Stages of Ego Development part 1, 2, 3-Actualized- Leo Gura

Stages of Ego Development-Johanna Farrimond

imagini: Unsplash

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Inainte de a posta orice comentariu va rugam cititi politica noastra de protectie a datelor cu caracter personal