Stadiul individualist sau pluralist
May 24, 2023
Limitarea majoră a modului de a gândi convențional este acceptarea faptelor și a lumii externe ca reale și incapacitatera omului aflat la acel nivel de a vedea natura obținută prin contextul în care trăiește a credințelor sale. Aceast mod de a gândi se schimbă de îndată ce se face trecerea la nivelul postconvențional. Abia la acest nivel oamenii sunt capabili de a pune la îndoială presupuneri luate așa cum sunt la stadiile anterioare. Adulții aflați în stadii postconvenționale sunt conștienți deja de credințele lor neexaminate și caută să le examineze. Primul stadiu din acest nivel este stadiul individualist sau pluralist.
Ca paralelă cu Dinamica Evoluției în Spirală aceștia sunt în stadiul Verde.
Generalități despre stadiul individualist
Aceste persoane pot percepe lumea din a 4-a perspectivă, realizând că lucrurile nu sunt cum le păreau a fi la stadiiile anterioare pentru că interpretarea realității depinde întotdeauna de poziția observatorului.
De îndată ce realizează că observatorul influențează ce observă, realizează și că nu poate exista o percepție pur obiectivă asupra realității.
Această descoperire este susținută și de fizica cuantică sau de științele astrofizice.
De abia la acest stadiu oamenii nu mai nesocotesc validitatea altor puncte de vedere și încep să aprecieze diversitatea.
Este primul stadiu al nivelului postconventional ce caută a găsi sens.
Perspectiva la a 4-a persoană le permite indivizilor să stea în afara sistemului în care au crescut și să se observe pe ei și ce îi înconjoară cultural și nu numai, cu o noua atitudine.
Este momentul întrebărilor tacite asupra asumărilor, valorilor și credințelor.
Persoanele se concentrează pe epistemologie, întrebându-se cum au ajuns să știe ce știu și să examineze cum au ajuns să creadă ce cred.
Trăsături ale persoanelor aflate la stadiul individualist
La acest stadiu indivizii realizează că societățile și grupurile caută să îi modeleze după cum consideră ele oportun.
Înțeleg cât de mult valorile lor și vederile asupra lumii sunt influențate de mediul în care au crescut și în care se găsesc la acest moment.
Ei știu acum că ce cred că sunt depinde de locul geografic în care s-au născut, de educație, de structura societății și de mulți alți factori ce i-au modelat.
Înțeleg că au puțin control asupra modului în care sunt modelați.
Călătorind real sau virtual, realizează că fiecare cultură are viziunea sa asupra lumii.
Ei observă cum părerile subiective par obiective în ochii privitorului.
Se simt eliberați și confuzi, în același timp, pentru că realizează că au multe posibilități de a explora lumea, dar nu li se mai par a fi unele posibilități mai bune ca altele.
Le place să se uite la ei cum caută să se înțeleagă pe sine.
Abandonează gândirea pur rațională pentru o abordare holistică în care sunt luate în considerare sentimente, senzații și context.
Perspectiva a 4-a de a percepe lumea permite oamenilor să treacă de la gândirea logică la o abordare mai subtilă psiho-logică.
Nu mai simt nevoia să explice totul în mod rațional.
Vor să experimenteze.
Nu au încredere în înțelepciunea convențională.
Caută să se distanțeze de valorile stadiilor anterioare.
Se declară unici și independenți, bazându-se pe experiență, concluzii și valori.
Se simt îndreptățiți să își testeze presupunerile bazându-se pe o libertate mentală.
Cea mai mare descoperire a acestui stadiu este relativitatea punctului de vedere.
Nu mai au certitudini.
Exprimă un simț al umorului neostil, îndreptat către sine.
Li se pare prostesc să cataloghezi lucrurile ca bun-rău, corect-incorect, demonstrabil-nedemonstrabil.
Își dau seama cât de ușor se poate cădea în plasa ignoranței, cât de ușor sunt oamenii de prostit.
Realizând cât de rar sau aproape deloc sunt lucrurile ceea ce par a fi, ei încearcă să definească întâi problema necăutând să o rezolve pur si simplu, uneori realizând că problema nici nu e problemă.
Se bucură de paradoxuri și contracticții, nemaincercând să își explice totul.
Dau frâu imaginației, permițându-și să exploreze liber.
Pentru ei viața este ispititoare și proaspătă.
Caută conexiuni și indicii, accesând mai multe surse pe care înainte, nefiind științifice, le considerau de neaccesat, cum ar fi senzații, intuiții, vise, meditație, reflecție.
Caută să vadă și să înțeleagă imaginea de ansamblu, cu toate părțile ei, mai degrabă decât părți disparate.
În plus, la acest moment încep să realizeze întregul.
Nu mai vor să analizeze tot, ci să se bucure de a lor experiență subiectivă.
Trece de la A FACE la a FI.
Devin orientați pe ACUM.
Observă cum sentimentele trec prin corp și cum sentimente, gânduri și senzații îi afectează.
Au senzația conexiunii minte-corp și încep să înțeleagă natura sistemică a experienței.
Nu se mai concentrează pe cauză și obiective (trecut și viitor), ci doar pe prezent.
Le place să vadă lucrurile desfășurându-se.
Trec de la vizualizarea rezultatului, la aprecierea procesului în sine.
Au un entuziasm debordant asupra vieții, pe care ceilalți îl găsesc fascinant.
Uneori sunt prea idealiști și ignoră potențialele probleme.
Vor să aibă o contribuție unică asupra omenirii.
Uneori se retrag din rutină, pentru că au nevoie să trăiască în interiorul lor.
Dacă li se dă spațiu la muncă, pot avea contribuții importante, pentru că au un mod nou de a privi lucrurile.
Ca exemplu de oameni aflați la acest stadiu am putea vorbi de cultura hippy.
Spre deosebire de Experti, ce ii judecă pe toți, aceștia apreciază modul celorlați de a face lucurile, pentru că recunosc că oameni diferiți au nevoi și preferințe diferite.
Uneori, concentrați fiind pe lumea interioară, întâmpină greutăți cu privire la dezvoltarea lor.
Pentru că totul li se pare relativ, pot deveni cinici sau să treacă la nihilism.
Se descriu ca având multe voci, multe personalități.
Pot empatiza foarte bine cu ceilalți și pot să tolereze idei, comportamente și reacții diferite.
Pot fi apreciați de ceilalți ca energetici și spontani și percepuți ca fiind imprevizibili, visători, și cam leneși.
Au relații intense cu ceilalți, dar la lucru uneori sunt percepuți ca singuratici și de neabordat sau ineficienți.
Sunt întotdeauna observatori participanți, niciodată, detașați.
Uneori preferă să trăiască cum vor ei, chiar dacă asta înseamnă să ajungă la marginea societății.
Ca viziune pluralistă se concentrează pe multiplicitatea vocilor și contextelor, căutând să înțeleagă pozițiile tuturor, apreciind diversitatea și egalitatea.
Temeri ale stadiului individualist
Teama că sunt absorbiți înapoi pe stadiul conștiinciosului.
Teama de a avea personalități multiple.
Teama de rutină.
Teama de conflict interior și disperare că nu își poate găsi sinele autentic.
Limbaj dezvoltat la stadiul individualist
Perspectiva la a 4-a persoană contine multe contingente, dar și câteva idei contrastante.
Vorbind, transmite idei contradictorii, iar scriind adaugă informații personale vii.
Au vocabular psihologic nuanțat.
referințe:
Ego Development: A Full-Spectrum Theory Of Vertical Growth And Meaning Making
Susanne Cook-Greuter- Ego Development
Susanne Cook-Greuter and Dean Anderson on Adult Ego Development
9 Stages of Ego Development part 1, 2, 3-Actualized- Leo Gura
Stages of Ego Development-Johanna Farrimond
imagini: Unsplash