Atingerea

Altfel - Nimic altceva decât un loc altfel, într-o lume în care anormalul ia locul normalului din ce în ce mai mult.

Modelul evolutionar de dezvoltare umana

Clare W. Graves (1914-1986) a fost un profesor de psihologie care a dezvoltat un model cu privire la dezvoltarea umana.
Modelul sau a fost preluat ulterior și dezvoltat de către Don Edward Beck și Christopher Cowan ce au scris o carte pe numele ei   ” Spiral Dynamics: Mastering Values, Leadership and Change “.

Conform lui Graves– în dezvoltarea umană individuală, dar și colectivă ( business, stat, familie) există 8 stadii de dezvoltare umană marcate ulterior în modelul dezvoltat de Beck si Cowan cu culori.

Cele 8 stadii de dezvoltare umană sunt așezate pe 2 niveluri.

Trecerea de la un stadiu la altul se face după ce se ajunge la o dilemă de transformare depășind așa numite bariere ce se găsesc între stadii.

De regulă, celor aflați într-un anumit stadiu de dezvoltare umană, le vine greu să înțeleagă că deasupra stadiului în care ei se găsesc se pot găsi și alte stadii de dezvoltare umană.

De asemenea, până la nivelul 2 de dezvoltare, cei din stadii superioare de dezvoltare îi consideră de regulă pe cei din stadii inferioare de dezvoltare drept având gândire limitată.

 

NIVELUL 1 de dezvoltare umană

BEJ

stadiul de supraviețuire- eul propriu este în prim plan

Tema de bază:

Ce sa fac pentru a supraviețui?

Credințe și acțiuni caracteristice:

  • Utilizează instincte și obiceiuri pentru a supravieţui;
  • Nu îi este foarte clar eu-l propriu;
  • Priorităţile sale sunt apa, mâncarea, caldura, sexul si siguranța;
  • Formează echipe de supravieţuire pentru a perpetua specia.

Unde se întâlnește:

oamenii preistorici, nou născuți, bătrâni, bolnavi Alzheimer, bolnavi mintali, oameni care sunt înfometați, drogați

Dilema de transformare:

La un moment dat, indivizii aflați în acest stadiu realizează că pentru a supraviețui este mai bine a interacționa cu alții și astfel se face trecerea la stadiul 2 de dezvoltare umana.

VIOLET

 stadiul magic sau tribal- eul se sacrifica în numele grupului

 

Tema de bază:

Ce să fac pentru a păstra tribul sigur și spiritul fericit?

Credințe și acțiuni caracteristice:

  • Vede lumea ca pe un loc misterios;
  • Nu cunoaște știința;
  • Trebuie să se protejeze de mediu ostil și de alte triburi;
  • Respectă dorințele ființelor pe care le consideră spirituale și semnele mistice;
  • Respectă dorințele clanului, bătrânilor și șefilor;
  • Păstrează obiceiuri sacre;
  • Nu are individualitate;
  • Crede în fantome, în spirite, în bine și rău (tribul meu e bun, tribul tău e rău).

Unde se întâlnește:

în triburi amazoniene, voodoo, vrăjitoare, ritualuri magice, vraci.

Dilema de transformare:

La un moment dat indivizii aflați în acest stadiu de dezvoltare realizează că ar putea face ceva pentru a nu se identifica cu tribul și pentru a conduce și astfel unii depășesc pragul de trecere de la stadiul 2 la stadiul 3.

ROȘU

stadiul impulsiv sau egocentric-eul revine în prim plan

Tema de bază:

Cum să fac să fiu ce vreau să fiu și să fac ce vreau să fac?

Credințe și acțiuni caracteristice

  • Impulsurile trebuie satisfăcute indiferent de consecințe;
  • Simțul puterii- fac ce vreau când vreau;
  • Eliberarea de dominații și constrângeri pentru satisfacerea propriilor dorințe;
  • Lumea e o junglă cu prădători și pericole;
  • Încalcă regulile sau le utilizează spre propriul avantaj;
  • Este dârz, asteaptă atenţie, cere respect;
  • Se bucură de sine fără părere de rău sau vină;
  • Cucerește și domină alte caractere agresive.

Unde se întâlnește:

eroi epici, dictatori, mafie, lideri de găști, rebeli.

Dilema de transformare:

La un moment dat, indivizii aflați în acest stadiu de dezvoltare realizează că forța fizică nu poate fi întotdeauna susținută și că gândirea impulsivă nu aduce beneficii pe termen lung ci doar pe termen scurt și astfel se face trecerea de la stadiul 3 la stadiul 4.

ALBASTRU

 stadiul absolutist sau conformist- eul se sacrifică din nou pentru grup sau amână imediata gratificare în scopul absolut al unui gratificări ulterioare

Tema de bază:

Viața are un scop predeterminat.

Credințe și acțiuni caracteristici:

  • Sacrificiul de sine pentru o cauză sau un adevăr absolut;
  • Impunerea unui cod de conduită pe baza unor principii absolute;
  • Individul se sacrifică pe sine în numele tradiției, moștenirii culturale;
  • Individul devine obedient;
  • Se respectă reguli în numele unui viitor promis;
  • Impulsivitatea e controlată prin vină;
  • Credințe extrem de puternice în Dumnezeu, Diavol sau alți zei;
  • Credința în adevăr absolut;
  • Credința că există doar o singură religie adevărată și că celelalte sunt false;
  • Monism cultural nu se acceptă pluralismul doar cultura individului e nobilă nu și altele;
  • Universul e simplu înțeles cu reguli simple ce nu se pot explica;
  • Se respectă ce scrie în carte ( ex: Biblia) fără a se pune întrebări asupra veridicității celor scrise acolo;
  • Nu se acceptă a se pune întrebări cu privire la veridicitatea cărților ce dețin adevăruri absolute ( ex: Biblia); întrebările fiind judecate ca erezie și pedepsite în diverse feluri;
  • Ce spune cartea ( ex: Biblia)  e considerat adevărat.

Unde se întâlnește:

în special la fundamentaliștii religioși, creștinism, islamism, budişti Zen, conservatori.

Dilema de transformare:

La un moment dat, indivizii aflați în acest stadiu de dezvoltare realizează faptul că o lume colorată doar în alb și negru nu este în fapt o lume reală, că lumea are multe alte nuanțe și că nevoia de a interacționa cu alții duce la respectarea credințelor și culturii lor de asemenea și astfel unii indivizi trec pragul de la stadiul 4 la 5.

PORTOCALIU

 stadiul individualist- din nou eul trece în prim plan

Tema de bază:

Acționează în interes propriu și joacă pentru a câștiga.

Credințe și acțiuni caracteristice:

  • Accent pe succes și pe știință;
  • Scopul în viață devine material- confort și progres tehnologic;
  • Dorința de a crea o lume nouă mai simplă;
  • Exprimare liberă;
  • Consumerism;
  • Schimbare și avansare inerente în schema lucrurilor;
  • Dezvoltarea afacerilor;
  • Manipularea resurselor pământului pentru a face o viață bună;
  • Optimism, asumare risc, oameni de încredere ce merita succesul;
  • Societățile progresează prin strategie, tehnologie și competitivitate;
  • Se trece din nou la ego însă spre deosebire de stadiul roșu oamenilor le pasă până la un punct de oameni, portocaliul nu ucide ci manipulează.

Unde se întâlnește:

Wall-Street, Oameni de știință, CEOs, politicieni care nu sunt dictatori ei manipulând nu ucigând.

Dilema de transformare:

La un moment dat indivizii aflați în acest stadiu de dezvoltare realizează faptul că oricât de mult ar avea material ei nu sunt fericiți, realizează că egoismul dus la extrem rănește sau că dacă distrug planeta acest fapt are consecințe pe termen lung și astfel se depășește bariera spre un nou stadiu de dezvoltare și anume se trece de la stadiul 5 la 6.

VERDE

 stadiul comunitar- din nou trece în prim plan grupul și nu individul

Tema de bază:

Caută pacea de sine și o explorează la alții.

Credințe și acțiuni caracteristice:

Întoarcerea la umanitate;

Caută spiritualitatea;

Nu mai este materialist;

Consideră că spiritul uman trebuie eliberat de dogme, de avariție și de diviziune;

Consideră că e important să vindece lumea prin a-i păsa;

Recunoaște și alte culturi și recunoaște că nici o religie nu e superioară alteia;

Crede că trebuie respectate toate culturile și religiile;

Are grijă de săraci;

Cere salarii decente pentru cei ce muncesc;

Caută să protejeze oamenii precum și alte specii;

Sacrifică din profit pentru a proteja Pământul și oamenii;

Sensibilitate dincolo de raționalitate rece.

Unde se întâlnește:

Democrați, hippies, Green Peace, muzica lui John Lennon, grupuri de susținere, unii oameni din academii , liberali, progresisti, asistenți sociali.

Dilema de transformare:

La un moment dat, indivizii aflați în acest stadiu de dezvoltare realizează faptul că a avea grijă este insuficient pentru a soluționa problemele omenirii, că a îngriji spre exemplu bolnavii de SIDA nu reduce numărul cazurilor și caută soluții pertinente pentru a rezolva aceste probleme.

În acest moment, unii indivizi trec de la stadiul 6 la stadiul 7 al dezvoltării umane și la al doilea nivel de dezvoltare umană.

 

 

NIVELUL 2 de dezvoltare umană

 

GALBEN

 stadiul gândirii sistemice integrative- din nou trece în prim plan eul

Tema de bază:

Trăiește din plin, dar asumă-ți responsabilitatea a ceea ce faci.

Credințe și acțiuni caracteristice:

  • Înțelege stadiile anterioare fără a le judeca drept lipsite de inteligență sau sens;
  • Înțelege toate modelele și înțelege că trecerea dintr-un stadiu în altul încorporează caracteristici ale stadiului anterior;
  • Vede viața ca pe un caleidoscop al ierarhiilor naturale, al sistemelor și formelor;
  • Vede lumea cu toate nuanțele ei;
  • Vede frumusețea existenței ca fiind mai valoroasă decât posesiile materiale;
  • Înțelege că nu există adevăr absolut și că oamenii văd realitatea sub diverse perspective;
  • Înțelege că nu există o societate rea sau o țară rea ci că toate sunt ca un organism viu ce se dezvoltă continuu;
  • Gândirea devine sistemică;
  • Caută să soluționeze problemele Planetei și ale omenirii;
  • Când are de-a face cu ALBASTRU sau cu PORTOCALIU sau cu ROŞU caută să găsească un sistem de a le face să se înțeleagă între ele;
  • Înțelege că cel mai important lucru este cunoașterea;
  • Valorizează competența;
  • Pune oamenii cei mai inteligenți în poziții cheie;
  • Înțelege că diferențele pot  fi integrate;
  • Flexibilitatea, deschiderea, spontaneitatea și funcționalitatea devin de mare prioritate.

Indivizii aflați în stadiul GALBEN sunt extrem de rari și sunt caracterizați printr-o mare deschidere a minții, prin inteligență.

Mulți oameni nu pot nici măcar să accepte că astfel de oameni pot exista.

Indivizii GALBEN nu se nasc așa.

Ei devin astfel prin muncă asiduă și de multe ori trebuie să treacă prin multe dileme de transformare și peste pragurile aferente pentru a ajunge aici, ceea ce nu este nicidecum ușor.

Indivizii din stadiile inferioare, atunci când acceptă că există și stadii superioare, îi văd pe indivizii GALBEN ca pe niște ciudățenii ale naturii, pe care nu îi pot înțelege.

La indivizii GALBEN totul este perspectivă de la religie, la partide și la știință.

Indivizii GALBEN înțeleg stadiile inferioare și înțeleg că întotdeauna deasupra stadiului lor mai există alte stadii de dezvoltare.

Unde se întâlnește:

astronomia lui Carl Sagan, tehnologie, teoria haosului.

Dilema de transformare:

La un moment dat indivizii aflați în acest stadiu de dezvoltare realizează faptul că ei sunt extrem de introspectivi, că doar crează modele și că doar astfel nu pot cu adevărat salva lumea. Și astfel se mută în următorul stadiu de dezvoltare despre care se știu însă foarte puține lucruri aici regăsindu-se extrem de puțini indivizi.

TURQUOISE

 stadiul holistic, global- din nou trece în prim plan grupul și nu individul

Tema de bază:

experimentează intregul existentei prin minte şi spirit.

Credințe și acțiuni caracteristice:

  • Spiritualitatea non dogmatică devine importantă;
  • Lumea este văzută la un organism dinamic și singular cu  mintea sa colectivă;
  • Sinele este şi distinct dar şi  cuprins într-un larg întreg plin de compasiune;
  • Orice se conectează la orice în aliniament ecologic;
  • Energia şi informaţia pătrunde mediul total al Pământului;
  • Se așteaptă gândire intuitivă și acțiuni de cooperare.

Unde se întâlnește:

ideea lui Gandhi cu privire la armonia pluralistică, Ken Wilber și spectrul conștiinței.

 

Am simțit nevoia să scriu despre aceste stadii de dezvoltare umană de ceva vreme, după ce am rămas marcată de cartea scrisă de Beck și Cowan. 

Am tot amânat, negăsind concentrarea necesară pentru a scrie.

Contextul intern și internațional m-au făcut, însă, să revin la dorința mea.

De ce?

Pentru că nu pot înțelege cum oamenii caută să se întoarcă în trecut, pentru că nu înțeleg de ce libertăți câștigate cu greu se vor anulate, pentru că nu înțeleg de ce ura domină omenirea în locul acceptării și a înțelegerii.

Poate că așa cum soțul meu spunea cu tristețe, într-una dintre profundele noastre discuții, oamenii au rămas în urma vremurilor, unii dintre ei, prea mulți dintre ei.

Nu cred că cei ce au atins niveluri înalte de dezvoltare umană se pot întoarce la stadii inferioare.

Din păcate însă, cred că cei ce au atins stadii înalte de dezvoltare umană sunt puțini, mult prea puțini sau din ce în ce mai puțini.

Astfel se explică de ce nu primează privirea în ansamblu, gândirea deschisă și acceptarea diversității.

Cred că omenirea mai are nevoie de timp pentru a-și depăși pragurile. Sper să nu o facă însă prea târziu.

 

Referințe:

Clare Graves

Spiral Dynamics: Mastering Values, Leadership and Change by by Don Edward Beck and Christopher Cowan

Actualized.org-The Grand Model Of Psychological Evolution – Clare Graves & Spiral Dynamics

Spiral Dynamics

Summary of Spiral Dynamics by Don Beck and Christopher Cowan by Steve Dinan, Esalen Institute

 

Share

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Inainte de a posta orice comentariu va rugam cititi politica noastra de protectie a datelor cu caracter personal

Share